BYOD-Φέρε τη Δική σου Συσκευή: το μέλλον της εκπαίδευσης;


Καθημερινά εκατοντάδες μαθητές και φοιτητές επιστρέφουν από το σχολείο ή το πανεπιστήμιο οπλισμένοι με τα δικά τους υπολογιστικά εργαλεία. Από φορητούς υπολογιστές, ταμπλέτες και smartphones, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο γίνονται μάρτυρες ενός δυναμικού περιβάλλοντος μάθησης, όπου οι μαθητές φέρνουν και κάνουν χρήση -κατά το δοκούν- τεχνολογικών βοηθητικών συσκευών στην τάξη . Παρά τα προφανή οφέλη, η εισροή των κινητών τεχνολογιών στα εκπαιδευτικά συστήματα προκάλεσε αντιδράσεις από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, παρόμοιες με τις αντιδράσεις των BYOD τμημάτων σε επιχειρήσεις πληροφορικής τα τελευταία χρόνια.

Classroom-BYODΗ BYOD (Bring Your Ywn Device) ή ελληνιστί ‘Φέρε τη Δική σου Συσκευή’ είναι μια σύγχρονη τάση που εμφανίστηκε στον τομέα των επιχειρήσεων και αντιπροσωπεύει τη σύνδεση των προσωπικών συσκευών, όπως το smartphone, το tablet ή ο προσωπικός υπολογιστής με το δίκτυο ενός οργανισμού ή βιομηχανίας. Στην περίπτωση της εκπαίδευσης, η τάση αυτή αφορά τη σύνδεση των προσωπικών συσκευών των μαθητών με το δίκτυο της σχολικής μονάδας. Δεδομένης της ραγδαίας διάδοσης των κινητών τεχνολογιών, οι ειδικοί επισημαίνουν πως στο κοντινό μέλλον τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αναπόφευκτα θα βρεθούν αντιμέτωπα με δύο μόνο επιλογές: ή να εγκρίνουν ένα πρόγραμμα BYOD, αγκαλιάζοντας την τάση της τεχνολογίας, την ενθάρρυνση της συμμετοχής των σπουδαστών καθώς και την επέκταση του προγράμματος σπουδών ώστε να συμπεριλάβει BYOD θέματα ή να προτείνουν τα ίδια μια πολιτική BYOD, καθορίζοντας τους κανόνες που θα διέπουν την ασφάλεια και χρήση αυτών των συσκευών.

Ποια είναι όμως τα πιθανά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της νέας αυτής τάσης στην εκπαίδευση;

Πλεονεκτήματα:

  • Οι μαθητές είναι ήδη εξοικειωμένοι και άνετοι χρησιμοποιώντας τη δική τους τεχνολογία και έτσι μπορούν να επικεντρωθούν στην εκμάθηση. Δεν παρουσιάζονται τα γνωστά προβλήματα όπου οι μαθητές δε μπορούν να κάνουν χρήση μιας συσκευής επειδή δεν ξέρουν πως δουλεύει.
  • Οι προσωπικές κινητές συσκευές των μαθητών τείνουν να είναι πιο προηγμένες τεχνολογικά και έτσι τα σχολεία μπορούν να ‘κρατούν’ επαφή με τις σύγχρονες κάθε φορά  τεχνολογίες και συσκευές.
  • Οι μαθητές είναι πιο πιθανό να θυμηθούν να φέρουν το αγαπημένο τους κινητό ή τάμπλετ στο σχολείο παρά τα βιβλία,τα τετράδια ή τις σημειώσεις.
  • Είναι ένας οικονομικά αποδοτικός τρόπος για να εξοικονομήσει χρήματα το σχολεία σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Φέρνοντας οι μαθητές τις δικές τους συσκευές στο σχολείο, τα σχολεία μπορούν να επικεντρώσουν τις χρηματοδοτήσεις τους σε άλλους σκοπούς ή να επενδύσουν σε καινοτόμα προγράμματα που προηγουμένως δεν είχαν την πολυτέλεια διάθεσης πόρων.
  • Με την BYOD, οι μαθητές είναι πιο πιθανό να συνεχίσουν την εκμάθηση εκτός ωρών λειτουργίας του σχολείου
  • Η BYOD παρέχει την ευκαιρία για τη ενίσχυση της υπευθυνότητας καθώς οι μαθητές αναλαμβάνουν τον έλεγχο της διασφάλισης ότι η συσκευή τους λειτουργεί και είναι έτοιμη για το σχολείο.
  • Οι μαθητές θα είναι πιο οργανωμένοι με όλες τις σημειώσεις και τις εργασίες τους πλέον σε ένα μέρος. δίνοντας τους παράλληλα απεριόριστη πρόσβαση σε πληροφορίες και πόρους.
  • Η BYOD επιτρέπει μαθητή και καθηγητή να ανταλλάξουν ρόλους.
  • Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν ορισμένες εφαρμογές και να είναι περισσότερο ‘συνδεδεμένοι’ με τους μαθητές και τους γονείς από ποτέ.
  • Οι μαθητές αγαπούν την τεχνολογία, και η BYOD εμπλέκει τους μαθητές και δημιουργεί ενθουσιασμό για τη μάθηση
  • Η BYOD επιτρέπει περισσότερες ευκαιρίες για εξατομικευμένη μάθηση, όπου οι μαθητές μπορούν να μαθαίνουν στον δικό τους ρυθμό.
  • Η BYOD προσφέρει έναν τρόπο παροχής και χρήσης ebooks αλλά και πολλών εκπαιδευτικών εφαρμογών που βοηθούν και διασκεδάζουν παράλληλα τους μαθητές.
  • Η πλειοψηφία των σπουδαστών και των ενηλίκων κατέχουν ήδη τις απαραίτητες για BYOD συσκευές.

mobile_devices_2

Μειονεκτήματα:

  • Όλες αυτές οι συνδεδεμένες φορητές συσκευές πιθανότατα θα υπερφορτώσουν το ασύρματο δίκτυό του σχολείου σας.
  • Ελοχεύει η πιθανότητα παραβατικής συμπεριφοράς μέσω της συσκευής (cheating, παίξιμο παιχνιδιών).
  • Η κατοχή συσκευών τεχνολογίας μπορεί να αποτελέσει παράγοντας διακρίσεων σε βάρος των μαθητών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα ή έχουν πιο απαρχαιωμένη συσκευή.
  • Οι γονείς ενδέχεται να αντιδράσουν στην ιδέα πως τα παιδιά τους χρησιμοποιούν κινητές συσκευές στο σχολείο.
  • Η προσοχή των  μαθητών μπορεί να αποσπαστεί ευκολότερα όταν κάνουν χρήση της δικής τους συσκευής.
  • Οι μαθητές μπορεί να ξεχάσουν να φέρουν ή να φορτίσουν τη συσκευή τους.
  • Μπορεί να παρατηρηθούν κρούσματα κλοπής συσκευών στον χώρο του σχολείου.
  • Μια μολυσμένη με κακόβουλο λογισμικό (ιό) συσκευή μπορεί να ‘μολύνει’ το δίκτυο του σχολείου.
  • Κάποιες εφαρμογές ή προγράμματα να μην είνια συμβατά με όλες τις συσκευές των μαθητών.

Συνοπτικά

Η τάση BYOD είναι μια πραγματικότητα που θα συναντήσουμε στο προσεχές μέλλον και κρύβει τόσο πλεονεκτήματα όσο και μειονεκτήματα. Θεωρούμε όμως πως τα βασικότερα μειονεκτήματα της μπορούν να διορθωθούν μέσα στα πλαίσια μια οργανωμένης πολιτικής υιοθέτησης της τάσης αυτής όπου η χρήση των κινητών συσκευών θα είναι ως εργαλεία και δε θα αποτελεί αυτοσκοπό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

+ Δεν υπάρχουν σχόλια.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ